Hanneke Bergsma
Bewegen geeft ruimte
Als kind was ik veel buiten en avonturenboeken lezen vond ik een feest. Het lukte me alleen niet om stil te zitten. In de zesde klas mocht ik van de meester postbode zijn. Samen met mijn klasgenootje Thijs fietste ik drie kilometer naar het gemeentehuis van Groenlo en terug. Dat ik mocht bewegen gaf mij zoveel ruimte, het maakte voor mij het verschil bij het leren. Deze ervaring heb ik meegenomen in mijn werk als sportdocent en groepsleerkracht.
Slecht weer bestaat niet
In mijn lessen zoek ik naar positieve oplossingen waarbij kinderen naar buiten kunnen en beweging belangrijk is. Creatief bedenk ik buiten de gebaande paden opdrachten, waarin de kinderen uitgenodigd worden zelfstandig na te denken en samen te werken. Slecht weer bestaat niet, je kunt je tegen alle weersomstandigheden kleden.
Gebruikmaken van meerdere zintuigen
Bewegend leren draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van de hersenen. Leerlingen onthouden beter als ze gebruikmaken van meerdere zintuigen. Buitenlessen dragen daarnaast bij aan de oplossing voor bewegingsarmoede.
Onderzoek naar bewegend leren
Mijn Noorse neefjes zitten op een school waarbij ze één dag per week buiten leren. Tijdens mijn master Sportinnovatie ben ik daarom op studiereis naar Noorwegen gegaan. Tijdens mijn onderzoek naar de bijdrage van het primair onderwijs aan de beweegcultuur heb ik verschillende buitenlessen ontwikkeld, toegespitst op de vakken verkeer, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en cultuur. Natuurlijk raken deze buitenlessen ook de vakken taal en rekenen.
Kinderen zijn enthousiast
Door de Buitenles ontwikkelen kinderen hun autonomie. Ze worden zelfstandiger en beter in samenwerken. De blijdschap en positieve feedback die ik van leerlingen krijg na afloop van een jaar zijn onvergetelijk. Die blijdschap herken ik uit mijn eigen jeugd. Dat ik dat mee kan geven aan leerlingen vind ik misschien nog wel het allerbelangrijkste bij mijn lessen.
Hanneke Bergsma