Het is regelmatig in het nieuws : kinderen bewegen te weinig, niet alleen na schooltijd maar ook tijdens de schooldag. De meeste beweeginterventies zijn in het lokaal, maar waarom gaan we niet naar buiten waar veel meer ruimte en gezonde buitenlucht is ?
Uit onderzoek van Mark Mieras blijkt dat leraren en kinderen graag meer buiten les willen geven en krijgen. Het percentage ligt nu op 0,5 % buiten en de wens is om naar 25 % buiten lessen te gaan in de komende jaren.
Dat buitenlessen bijdragen tot blije kinderen, die meer bewegen en meer zelfvertrouwen ontwikkelen blijkt uit onderzoek in Scandinavische landen waar het concept Udeskole op 30 % van de basisscholen op het lesgeefmenu staat.
Tijd om dit concept naar Nederland te halen. Enthousiaste juf en student aan de HAN te Arnhem is Hanneke Bergsma. Zij heeft zich hier de afgelopen 18 maanden veelvuldig in verdiept en is gekomen tot het ontwikkelen van complete buitenlessen.
Een combinatie van verschillende vakgebieden, vertaald naar een inspirerende buitenles inclusief een instructiefilmpje op het digibord, een duidelijke lesbeschrijving en uitdagende huiswerkopdrachten. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag : BUITEN ! Ontdekkend, bewegend en onderzoekend leren, wat leidt tot gezonde, betrokken en zelfstandige leerlingen op de basisschool.
Lees hier meer informatie over dit inspirerende project.