Veer
Een rariteitenkabinet maken.
1,5 uur
Het maken van een vitrinekastje met laatjes, plankjes of vakjes.
Hierin worden kleine materialen bewaard waar een bijzonder verhaal aan vastzit.
Het bijzondere voorwerp is de start van het vertellen van een verhaal. Bijvoorbeeld over de vindplaats, de waarde en/of de betekenis voor de eigenaar.
Lesverloop
- Als voorbereidende opdracht nemen de leerlingen 3 kleine voorwerpen mee, van een veertje tot steentje of pluisje tot botje, als er maar waarde of een eigen verhaal aan het voorwerp vastzit.
- Waar heb je het gevonden, wat was je toen aan het doen, waarom is het waardevol voor jou ?
- De leerlingen mogen zelf hout of takjes meenemen, gevonden in de natuur, met deze materialen gaan ze zelfstandig het rariteiten-kabinet in elkaar zetten.
- De les begint met een kort filmpje van vroeger, uit de 16e eeuw, waarin wordt uitgelegd wat de functie was van het rariteitenkabinet.
- Er is een korte samenvatting beschikbaar die de leerlingen in hun eigen projectmap kunnen bewaren.
- Aan het einde van de les, na 1,5 uur, verzamelen de groepjes leerlingen zich in de kring. Van elk groepje mag een leerling zijn of haar verhaal vertellen over het gevonden/meegebrachte voorwerp.
