Nieuwe samenwerking met SMAAK VAN DE WAARD Esther van Leeuwe van Smaak van de Waard is kok en fanatiek wielrenster. Zij brengt met haar passie voor streekgebonden voeding mensen met elkaar in verbinding. Haar kennis over koken en voeding wordt samengevoegd met de creativiteit en buitenles van Hanneke, waardoor er een prachtig nieuw ‘recept’ ontstaat […]
Nieuwe lessen waarbij de boeken van Arend van Dam een grote rol spelen! Deze verhalen over de Tweede Wereldoorlog spelen een grote rol in de nieuwe Buitenlessen voor het komende Lente-seizoen. Kinderen worden uitgedaagd hun eigen onderzoeksvraag te formuleren zodat ze ‘in de huid kruipen’ van een personage naar keuze. Als voorbeeld dienen de verhalen […]
Nieuw bij de Buitenles zijn de opa & oma challenges, daag ze uit om op afstand maar toch samen een bak-challenge, spelletjes-challenge, plant-challenge en lees-challenge te doen. Elke maand komt er online een nieuwe challenge bij. Nog nooit een nieuw recept geprobeerd? Gewoon doen! Nog nooit een zaadje geplant? Gewoon doen! Nog nooit een spel […]
Bewegen, ontdekken, ervaren & doen De Ommetjes-app is momenteel een ware hype aan het worden, dat bewegen een must is en de hersenactiviteit aanzet wisten we al, hoe zit dit eigenlijk bij kinderen? Hebben zij ook baadt bij bewegend leren? Jazeker, het liefst meerdere keren per dag en met alle zintuigen zodat we het voelen, […]
Coronaproof De huidige cijfers laten zien dat we helaas weer rekening met elkaar moeten houden. Elke school gelukkig op een eigen wijze die past binnen de visie en het beleid. Wat altijd kan en juist nu een uitkomst is: naar BUITEN! In kleine groepjes, elk kind met zijn of haar eigen onderzoeksvraag. www.debuitenles.nl De Buitenles […]
Hanneke Bergsma (47) heeft 20 jaar ervaring in het basisonderwijs. Zowel als leerkracht algemene en zaakvakken en als vakdocent lichamelijke opvoeding. In de praktijk ervaarde ze dat er binnen het primair onderwijs te weinig aandacht is voor het onderzoekend en ervarend leren. “Dat, in combinatie met de maatschappelijke trend waarin kinderen steeds minder bewegen en […]
Het is regelmatig in het nieuws : kinderen bewegen te weinig, niet alleen na schooltijd maar ook tijdens de schooldag. De meeste beweeginterventies zijn in het lokaal, maar waarom gaan we niet naar buiten waar veel meer ruimte en gezonde buitenlucht is ? Uit onderzoek van Mark Mieras blijkt dat leraren en kinderen graag meer […]